Jak fotografować na imprezie

Pytając fotografów co jest ich największą troską podczas zlecenia, wszyscy jednogłośnie odpowiadają „ŚWIATŁO”. Nie inaczej sprawa wygląda podczas fotografowania imprez. W poradniku opiszę fotografowanie podczas imprez „ciemnych” (czyt. dyskotek/ klubów/ koncertów) – o czym należy pamiętać, czego nie robić oraz co jest wskazane.

Fotografowanie na imprezie

Fotografowanie na imprezie (Zbiory własne)

Wykonując zlecenie marzeniem fotografa jest uprzejmość gości oraz idealne warunki oświetleniowe. Każdy jednak z doświadczenia wie, że niemal nigdy z takowymi nie mamy do czynienia.

Szczególnie trudne warunki zastaniemy na zleceniach w klubach. Fotografowanie w takich sytuacjach może okazać się poważnym wyzwaniem z racji specyfiki miejsca. Nie znajdziemy tam bowiem „zwykłego” oświetlenia. Powinniśmy być przygotowani raczej na ostre, kontrastowe i wielobarwne światło. Spotkamy się też z oświetleniem padającym z najdziwniejszych miejsc w sali; oświetleniem sufitowym, podłogowym, punktowym a nawet laserami i LEDami.

Podczas takiego zlecenia ważne jest aby na swoich ujęciach nie zatracić charakteru miejsca w którym się znajdujemy. Trzeba pamiętać, że mamy przynieść relację ukazującą dane miejsce; bawiących się tam ludzi wśród wirujących świateł stroboskopu.


Przed przyjściem na zlecenie dobrze jest być na miejscu wcześniej i wykonać kilka zdjęć próbnych. Powinniśmy wtedy wziąć pod uwagę nie tyle aspekt sprzętowy (jasny, szeroki obiektyw oraz wysokie wartości ISO na granicy akceptowalnych szumów naszego aparatu), co aspekt techniczny.
Nie polecam fotografowania „z ręki” więc bez statywu się nie obejdzie.
Jak już wiecie – nie jestem także fanem błyskania w ciemności (studio to nieco inna sprawa). Warto więc szukać jaśniejszych miejsc w lokalu bądź nawet takich, gdzie znajdziemy jakieś źródło światła ciągłego.
Dłuższe czasy pozwalają uchwycić dynamikę postaci

Korzystanie ze statywu pozwoli nam na ciekawe ujęcia, które z pewnością zachwycą właściciela obiektu. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy chcemy w stu procentach "zamrozić" ludzi wraz z całym klubowym klimatem?

W zamrożeniu ruchu pomoże nam lampa błyskowa. Musimy jednak używać jej rozważnie by nie przyniosła szkód zamiast korzyści.
Przede wszystkim trzeba pamiętać o stosowaniu nakładki zmiękczającej błysk lampy.
Warto także pobawić się ustawieniami błysku. Polecam ustawienie go na drugą kurtynę (u mnie tryb „rear”) – o co chodzi -dokładniej opisuje Bartek na swoim blogu. Uzyskamy dzięki temu ciekawsze efekty.
Lampę dobrze jest ustawić w bok bądź w górę – tak aby błysk został odbity zanim trafi na bawiące się osoby.

Jeśli nie czujesz się pewnie, możesz robić zdjęcia w RAWach i następnie później je wywołać. Pamiętaj jednak, że źle naświetlonego zdjęcia nie uratuje nawet format RAW.

PS
Przypominam wszystkim jako muzyk, że na koncertach nie używamy lamp błyskowych. Drażni to niezmiernie wykonawcę, a nawet chwilowo oślepia.

Zobacz również: Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Ramię 360° na kask do kamery za mniej niż 100 zł [zrób to sam] "Frymografia" - teatr cieni Fotografia (nie)tylko dla profesjonalistów Kiedy fotograf kradnie i popełnia plagiat, a kiedy się tylko inspiruje? Backup... czyli archiwizowanie fotografii Obróbka na życzenie, czyli Porto w dwóch odsłonach [wideoporadnik] Zatrzymaj ruch, czyli aparat kompaktowy w studio Jak zrobić smaczne naleśniki, czyli małe fotograficzne oszustwa Fotografia analogowa – jak zacząć? [cz. 1] Dodaj słońca zimowym zdjęciom w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Pytamy fotografów, jak fotografować krajobrazy [poradnik] Jak w prosty sposób wykonać efektowne zdjęcie auta? Fotografia w liczbach Kurtyna w dół, czyli fotografowanie z lampą Fotografia rajdów i wyścigów - kilka prostych rad dla początkujących 5 najczęstszych błędów przy pracy z Photoshopem [wideoporadnik] Jak się przygotować do przeglądu portfolio? Czytelnicy pytają - bloger odpowiada Nowości w Photoshop CC w praktyce: narzędzie wypaczania perspektywy Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją Kupujemy sprzęt fotograficzny - gdzie szukać okazji? [poradnik] GPS w fotografii podróżniczej - jak go dobrze wykorzystać? [poradnik] Jak uratować niedoświetlone zdjęcia? [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo?